Od jesieni 2021 roku, Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów (UOKIK) prowadził intensywne badanie rynku reklamy w mediach społecznościowych. Dotyczyły przede wszystkim reklamy polegającej na korzystaniu z rekomendacji sławnych czy wpływowych osób (influencer marketing). W ramach tego badania Urząd wysłał liczne wezwania do influencerów domagając się udzielenia informacji m.in. co do sposobu oznaczania wpisów reklamowych.
Część influencerów otrzymała nawet kary pieniężne od Urzędu. Wbrew pozorom wcale nie za błędne oznaczanie reklam, ale za brak odpowiedzi na wezwanie lub za udzielenie odpowiedzi niepełnej.
Co więcej, 25 lipca b.r. UOKIK opublikował komunikat o wszczęciu postępowań przeciwko trzem influencerom z branży fitness i ich reklamodawcy w sprawie stosowania kryptoreklamy. W dalszym ciągu oczekujemy na decyzje w tych sprawach. Jeżeli jednak postawione zarzuty zostaną potwierdzone, można spodziewać się nałożenia kolejnych kar pieniężnych przez Urząd.
W swoich komunikatach UOKIK często wskazywał, że wraz z przedstawicielami branży reklamowej pracuje nad przygotowaniem wytycznych w zakresie promowania produktów w Internecie. Taki dokument (rekomendacje UOKIK) pojawił się na stronie Urzędu 26 września 2022 r. W rekomendacjach UOKiK zawarł zarówno informacje ogólne jak też przykłady jak należy oznaczać treści reklamowe.
Dokument ma istotne znaczenie nie tylko dla samych influencerów, ale także dla reklamodawców czy agencji zatrudniających influencerów. Zasady wynikające z rekomendacji UOKIK powinny być jak najszybciej wdrożone w takich przedsiębiorstwach. Pozwoli to na uniknięcie zarzutu stosowania tzw. kryptoreklamy, z czym mogą wiązać się poważne konsekwencje.
Masz wątpliwości w zakresie oznaczania reklam? Potrzebujesz pomocy w interpretacji rekomendacji UOKIK? Zapraszamy do kontaktu.